Isohanni Custom: Enchanter

Enchanter malli on omaa käsialaa. Idea omasta malli sai alkuunsa muutamasta keikkatilanteesta sekä kotona olevassa etätyö/studio tilasta, joka on hyvin pieni. Itse tehdyllä RR mallilla tuntui keikalla tökkivän pienessä keikkapaikassa muita bändin jäseniä sekä kaatavan mikkiständejä. Ja kun soitinrakennusharrastusta oli jo vuosia takana, niin headless malli oli alkanut kiinnostamaan. Sitä ennen ajatus lavattomasta eli päättömästä kitarasta aiheutti lähinnä hymähtelyä.

Speksit, rakenne ja ergonomia

Rungon pohja: tuomi, siivet sekä läpi rungon kulkeva kaula: pihlaja, Kansi: saarni, otelauta: omenapuu. Tallaviritin: Technology for musicians (T4M). Mikit: Bare knuckle pickups Ragnarok.

Kaulapuu kulkee läpi rungon ja kaulan sivuilla on samaa puuta, kuten kaulakin eli pihlajaa. Kerroksittain katsottuna päälimmäisenä on kovimmat puut omenapuu ja saarni. Sen jälkeen pihlaja (kaula sekä siivet) ja pohjassa kevyimpänä tuomi. Rakenteen ansiosta kitaran akustinen sointi on kirkas ja responsiivinen.

Kitarassa on todella hyvä pääsy yläkielille ja soololovessa on viiste. Kyynärvarrelle on myös viiste, josta näkyy rungon ja kansipuun liitos. Istualteen soittaessa kitaran voi asettaa kahteen eri asentoon: perinteiseen tai siten että kitaran kaula nousee hieman ylemmäs, jotta otelautakäden ranne pysyy suorassa ja levossa. Eli ns. kotitilutustreenausasento. Kitaran voi nostaa pöydälle vaateriin tarvittaessa.

Lähipuut

Kyseinen yksilö on tehty itse kaadetuista puista, tai ainakin olin lähellä kun puut kaadettiin. Kansipuu saarni on kaadettu Kokkolasta tontilta, jossa se aiheutti ongelmia suuren koon ja juurien takia. Pohjan tuomi on vajaan kilometrin päästä tontilta, josta omistaja lahjoitti minulle puutöihin puita, koska hänellä oli jo polttopuita tarpeeksi. Rungon siipien pihlajat on samalta tontilta. Kaulan pihlaja on hieman vanhempaa, mutta Kokkolan alueelta sekin. Otelaudan omenapuu on pojan luokkakaverin pihalta. Tuli puheeksi poikaa kuskatessa hänen kaverin vanhempien kanssa, että mihin he aikovat puut laittaa kaadon jälkeen ja minä lopulta sain tyvet talteen. Lavassa, jota ei ole, eli olemattomassa lavassa on pieni määrä luumupuuta sekä myös omenapuuta.

Multiskaala

Halusin myös multiskaalaisen kitaran (25″ – 27″), jonka saan hieman alavireeseen viritettyä ilman, että bassopuolen kieli lörpöttää tai että diskantin kielet ovat pitkällä skaalalla ja paksuilla kielillä. Multiskaalainen on periaatteessa kompromissi baritonista ja lyhyempi skaalaisesta tilutuskitarasta. Eli lähtee jykevät komppisoundit matalammalla vireella, mutta soolo-osasto pysyy tuttuna ja helppona. Valmiita kielisettejä voi löytyä seiskakielisten osastolta tai kielet on tilattava yksittäin. C-drop vireelle 10-57 custom setti on vaikuttanut sopivalta.

Lavattomuus

Lavattomassa kitarassa ei ole virittimiä lavassa, ainoastaan kieltenpitimet. Viritys tapahtuu tallassa ja kielten vaihto on erittäin helppoa ja nopeaa joskin kieltenpitimet vaatii kuusiokoloavaimen avautuakseen.

Kuvat on rakentelun loppuvaiheilta ja kitarasta tuolloin puuttui vielä säätimet ja kytkimet. Valmiissa kitarassa on vain volumesäädin, mikkikytkin sekä molemmille mikeille puolituskytkin. Volumeen lisätty treble bleed kytkentä.